tisdag 20 februari 2018

Kontaktproblem

Anta att jag är med i en grupp som ska samla ihop (många) människor för ett projekt där de ska boka olika tider enligt ett schema. Hur når man dem?
I den bästa av världar skickar man ett gruppmail som innehåller en länk till en onlinebokning där folk får prick in önskade tider. Saken är biff. Problemet är att det inte fungerar.
Gammalt system - någon ringer upp folket, skriver in i ett schema, pappersbrev skickas till alla med schemat bifogat. Och med personlig tid i brevet. Ett säkert men otroligt arbetsdrygt system.
Ett mellanting. Man ringer upp, gör schema, skickar schemat som bilaga i epost till de berörda som bekräftar.
Det har jag trott på - tills jag har insett hur osäkert det är. Läser folk epost? Hamnar mailet i skräpposten? Bekräfta - vaddå- jag har ju läst. Skulle troligtvis bli en hel del efterarbete med telefonsamtal till höger och vänster. Och den som ringer skulle inte vara jag. Och dessutom - så många låter bli att svara när samtal kommer från främmande nummer.
Så vad gör man? Det är ett generellt problem idag. Att få tag i folk. En del fungerar med epost, endel med Facebook, en del med Whatsapp, en del med telefon. Men tydligen aldrig alla på samma sätt.
Detta gäller både unga och äldre personer.
Är det nu så att vi måste syssla med snailmail, pappersbrev? I dagens värld?
Kan bara som slutkläm säja att jag lyfter på hatten for eleverna i datastödgruppen som nu klarar av att boka ochbekräfta tider för träffar. Heja seniorerna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar