söndag 7 januari 2018

Sauli eller...

Vi har presidentval om några veckor. Och då är frågan hur man ska tänka.
Som opinionssiffrorna nu visar kommer vår nästa president vara Sauli Niinistö. Kanske tom efter den första omgången.
Gott så. Jag gillar Niinistö. Och visst har han profilerat sej under de år han suttit. I början minns jag att jag något förvånat konstaterade - aj ja det var ju Niinistö han hette, presidenten.
Jag kan alltså mycket väl rösta på honom trots att jag har en större favorit.
Frågan är alltså om jag ska rösta på min nummer ett eller på Niinistö som är min nummer två. Trots att Niinistö inte fanns bland mina första i de valmaskiner jag har testat.
Tänker nog litet så här - trots att man ju signalerar nåt med att rösta på en speciell kandidat - trots att hen inte vinner - så kan man ju rösta på Niinistö (som också är en bra kandidat) för att slippa en andra omgång. Spara tid och pengar.
Tänker jag omoraliskt nu och undergräver demokratin - där folket med sitt röstande ska visa vem som är favoritkandidaten?
Risken är förstås att folket låtter bli att rösta när allt redan är "klart".
Jag kommer att rösta - förhandsrösta pga att jag sitter i valnämnd - antingen på Niinistö eller på någon annan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar