onsdag 4 oktober 2017

Rosa bandet

Jag har min Fb-profilbild prydd med ett rosa band. Jag kommer att köpa ett rosa band när jag ser det.
En vän frågade om jag vet hur mycket av intäkterna för Rosa bandet-kampanjen i verkligheten går till det som är meningen - bröstcancerforskning och stöd för insjuknade.
Lyckas inte hitta nåt kring just det lilla bandet men det jag hittar är andra produkter som är med med en viss procent av priset. Och ja, visst kan man fråga sej om det mycket är ett reklamjippo.
I alla fall blev jag av frågan tvungen att fråga mej själv varför jag är med - jag som brukar vara så kritisk till alla jippon.
Det finns riktigt bra orsaker för mej att vara med.
Med att låta det lilla rosa bandet synas upplever jag att jag visar en solidaritet med dem som är drabbade.
Men jag lyfter också upp mina egna  demoner och min egen skräck på bordet. Jag vågar nämna dej vid ditt rätta namn, cancerspöke.
Vi är många som står tillsammans sida vid sida med små rosa band - kvinnor som inte ännu har fått nån diagnos, kvinnor som är mitt i sjukdomen och kvnnor som försöker hitta livet på nytt efter behandlingarna. Vi är starka kvinnor. Fuck cancer!
Och ni män - välkomna med i ledet. Ni berörs också. Indirekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar