fredag 27 oktober 2017

Om sporter

Jag är själv nästan kemiskt fri från sportintresse (undantag: herrhockey på VM-nivå) men försår mycket väl att sport är viktigt både för utövarna och soffidrottarna.
Tex förstår jag det att man tävlar med sej själv för att prestera mera, gemenskapen, segervittringen, ett sunt liv och mycket därtill.
Det finns sporter som jag personligen tycker är otroligt onödiga men när jag har hört utövarna inser jag att de betyder andra saker för dem än för mej som ser resultatet - bra saker.
Ändå finns det en sport som jag inte över huvud taget förstår. Nästan så jag skulle vara benägen att påstå att den skulle förbjudas. Kom att tänka på det när den förekom i inledningen på en deckare jag nyss såg.
Jag talar om boxning. Jag kan förstå att rörelserna är bra - mina axlar skulle tacka mej om jag skulle utföra boxningsrörelser. Men använd upphängda boxningssäckar då (eller vad de nu heter) och låt bli att slå på någon som är av kött och blod! Jag undrar hur man är funtad när man kan tänka sej att hantera en annan levande varelse på det sätt som en boxare gör. Att med sina händer slå på en levande kropp. Nej, det går inte in i mitt huvud! Och på tal om huvud - vilka skador ställer boxningen inte till. Nej - förstår inte. Undrar förresten - är sporten så inne nu just? Eller är det bara så att jag inte märker matcher eftersom jag väljer bort. Men inte hör man ju om nån Cassius Clay eller Floyd eller Ingo mera. Eller?
För övrigt anser jag också att tjurfäktning bör förbjudas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar