måndag 16 oktober 2017

Nåltovning - not

Skrev i ett tidigare inlägg om hur det är att vara novis i miniatyrkursen. Läste ni mellan raderna noterade ni säkert att jag är sämst i klassen
Det framkom med all önskvärd tydlighet ikväll när små nallar skulle tovas. Med tovningsnålar. Hade lyckats få handarbetsaffären att sälja en ur setet med 8 nålar. Efter ett tag hade jag en halv nål. Men det gick att fortsätta. Förklädet som brukar skydda kläderna från lim och färg fick nu skydda från blod. Fingrarna blev perforerade. Rena slakten.
Nåväl - lyckades väl på nåt sätt få bålen och huvudet att ta form. Men armar och ben. Icke sa nicke. Kämpade hårt och såg de andra forma de mest läckra små skapelser. Hade ren i ett tidigt skede föreslagit tvåltovning men fick inget gehör.
Till slut gav jag upp och gick till kranen och blötte ner och tvålade in. Och si - det var min melodi. De tjusigaste arm- och benkorvar tillverkades. Tyvärr litet ljusare än resten - ullen var tydligen otvättad från början. Och nu - nu har jag ångan uppe -nu ska det bli tvåltovade nallar - ännu mindre än prototypen. För det tycks handla om prototyp varje kurskväll - det snygga gör jag sen hemma. Slutet gott - allting gott. Skrivet med sönderpickade fingrar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar