fredag 25 augusti 2017

På tork

Det har varit mycket i klädtvättsvängen i sommar. Mest på hemtextilfronten. Det har varit mostersarv, loppislakan och allt möjligt annat. Och dessutom har jag njutit så av rena manglade gamla vita lakan att jag har unnat mej att byta varje vecka.
Och det har varit osäkert väder så mången tvättomgång har nog fått sej en extra sköljning - för det är ju utehäng som gäller. Mäktiga dofter av utetorkade lakan - manglade. Och att stå och stryka utetorkade kläder - vilken upplevelse. Inget behov av utedoftspray som jag såg i en fin butik i Helsingfors.
I den här tvättrumban har jag kommit att känna mej privilegierad på tre områden - husets snabba tvättmaskin (en vittvätt på ibland under en timme när jag hör att småmaskiner tar sej flera timmar tid), husets stora nya mangel (när jag har förstått att många inte unnar sej mangling) och möjlighet att hänga kläder ute.
Tror det bor en tvättgumma i mej. Hederssak att sortera rätt, våga tvätta i tillräckligt hög temperatur och få bort fläckar. Och dessutom njuta av resultatet. Det nystrukna/-manglade brukar få posera ett tag på köksbordet innan det parkeras i garderoben.
Nu till dagens verk. Rena lakan i sängen. Utetorkade och manglade förstås. Med monogram som väcker minnen.

Inte så här gammaldags





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar