tisdag 27 juni 2017

Sortera näsdukar

Det kan väl passa som ett led i annat sorterande. Och också för att inte "hinna" med källarskrubben idag. Där måste man ju tänka och ta ställning.
När det gällde näsdukarna var det bara att njuta. De är ju så  vackra!
Det fanns sådana som hörde till en serie. De som hade en pastellfärgad kant runt. Någon hade ett monogram. Tänk er det - att brodera monogram på sin näsduk!




Där fanns de som hade vackra broderier - någon näsduk var av sidentyg.






Vackra blombroderier fanns det också





En enda fanns kvar av barndomens näsdukar -"gubbanäsduka". De övriga har jag säkert gett bort.




Jag vet att jag också har eller har haft näsdukar med handvirkad spetskant. "Det perfekta handarbetet för stranden" som jag läste i en gammal damtidning.
Och sen ska vi inte glömma de stora karanäsdukarna som jag har efter pappa. De håller på att ta slut för det är dem jag använder mest.
Ja, jag hör till det säkert  utdöende släkte som använder tygnäsdukar. I ur och i skur.
Men du - när sorterade du dina näsdukar senast? Använder du dem?
Intressant kulturhistoria finns i min lilla näsdukslåda. Jag tycker om att lyfta fram den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar