söndag 4 juni 2017

Polistwitter

Jag blev litet fundersam när jag läste att polisen skulle twittra hela dimissionskvällen - ända till långt in på småtimmarna. Ska vi nu sitta och gotta oss och förfasa oss natten lång - vi som inte är där ute och ställer till det?
Men jag tror nog det var en bra sak. Jag tror det var bra för föräldrar att läsa vad som händer runt om i landskapet. Och jag tror nog att jag skulle fara ut för att ta en titt om jag som förälder skulle läsa om stora slagsmål i Skolparken i Jeppis. Är mitt barn där? Är mitt barn rent av inblandat? Och skulle jag läsa om fylleri i Hoviska i Vasa - ja då skulle jag åtminstone se till att vara vaken när mitt barn kommer hem. Och förmodligen ta en diskussion om kvällslivet vid stranden. Speciellt om jag skulle vara så blåögd att jag lever i tron att det är vanlig picknick på gång. Och läser jag direkt om knark i Malax - då tror jag.
Sen kan man ju som vanlig medborgare fundera över att det är så i vårt samhälle att en stor poliskår hålls sysselsatt med att reda upp fyllesaker - också gällande minderåriga. Som ju i princip inte borde få tag i alkohol. Du langar väl inte?
Nu twittrades det inte bara om ungdomar som firade examen. Och speciellt allvarliga saker hände inte. Var själv på promenad längs stranden och det såg lugnt och mysigt ut - massor med folk. Det som igen i år gladde var den mängd vuxna som fanns i vimlet. Med varmkorv, med saft, med vuxenögon.
Och som sagt - hoppas det fanns vuxenögon som såg ungdomen som kom hem på natten. Och att man hemma vågar ta diskussion och att vuxna inte langar åt sina barn. Kanske nån fick sej en tankeställare av att läsa twittrandet.
Det SKA gå. Rapporter visar att ungdomar dricker mindre och beter sej bättre än för ett tag sen. Låt oss rida på den vågen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar