måndag 8 maj 2017

Ta steget

Under åren har ni, mina läsare, fått följa med min vanding genom bostadsdjungeln. Det har varit hus (speciellt på våren då torplivet har varit betungande), det har varit lägenhet. Men det har inte blivit något av det hela. Mycket beroende på att jag trivs så bra med det jag har.
Men nu - nu kanske det ska bli av. Känner lika stor glädje idag som i går. Igår var jag på visning. Direkt efter bastun med vått hår och iklädd nattkläder.
Jag gick nämligen bara några meter till mina härliga grannar i lägenheten bredvid. De ska tyvärr flytta men det betyder att deras fint renoverade trerummare blir ledig. Den som jag var intresserad av redan förra gången den var till salu. Men det var när B var sjuk och dessutom var den i behov av renovering så de stresspoängen var jag inte beredd att ta just då.
Men nu - nu är den fixad - modernt ungdomligt. Det mesta säjer jag jess till - kanske nån vägg inte riktigt var i min stil. Men det är pikkujuttu i  sammanhanget.
Det som jag får uppväger - ett rum till, en fräsch lägenhet, lyxig golvvärme på toa och i badrum och ett enrutesfönster för tro hopp och kärlek.
Det jag förlorar är underbara grannar och troligen mitt badkar (Pythagoras kommer att sätta käppar i hjulet är jag rädd). Men så är det i livet - en del bra saker måste man ge upp.
En flyttning som innebär att jag öppnar min dörr och granndörren och börjar bära in saker. Skåp till skåp, rum till rum. (Och jag som trodde vi slog rekord när vi flyttade B med köpkärra genom källargångarna från en trappa till en annan).
Och det känns som sagt bra. Nu skulle det gälla att hitta köpare till min mysiga tvåa. I behov av litet tapetsering och säkert annat smått och gott. Ska diskutera med mäklare men är nog beredd att sälja privat om det dyker upp nån intresserad. Fantastisk lägenhet ett stenkast från torget men ändå med en lugn gård, första bostadsvåningen, egen bastu, flott badavdelning och en underbar balkong, tre gånger tre meter.
Vi ska inte ta ut något i förskott men jag kan nog säja att så här nära bostadsbyte har jag inte varit på länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar