onsdag 3 maj 2017

Presidentfeber

Temperaturen börjar stiga inför presidentvalet. Varje parti med självaktning tycks vilja ha en egen kandidat.
Naivt frågar jag varför? Vad har man för nytta av att med våld pressa fram en kandidat, bekosta en dyr kampanj och sedan antingen ha kastat all möda "kankkulan kaivoon" eller vara av med sin duktiga partimedlem medan hen är president. Naturligtvis ger kampanjen synlighet åt partet men det är allt jag kan se.
Vasabladet tog idag fram tre SFP-namn - Eva Biaudet som väl säjer nej, Anna-Maja Henriksson som säjer nej och Nils Torvals som ställer upp om ingen annan gör det. Dumt. En ny person född -45, Varför ska en sån dras in i den kampen. Om någon SFP-are nångång ska ställa upp tycker jag att det kunde vara Anna-Maja - kanske om ett par perioder. Men annars - ligg lågt. Det blir ingen Elisabet Rehn-effekt med Nils Torvalds som kandidat. 
Och speciellt om Niinistö ställer upp. Varför ska många kandidater kämpa lönlöst?
Nåja - jag vet redan vem jag röstar på så det spelar ingen roll här. Men jag undrar hur partierna resonerar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar