tisdag 16 maj 2017

Gammelmedia och nymedia

Har de senaste dagarna haft anledning att fundera på skillnaderna mellan gammelmedia (papperstidning, radio, tv) och nymedia (allt via webben - hemsidor, sociala medier  av olika slag).
Det har att göra med att jag har haft i uppdrag att föra ut en utmaning från vårt församlingsråd men också med anledning av en diskussion om att få ut information.
Det är ju helt klart att nymedia fungerar enormt mycket mer flexibelt och billigare än gammelmedia. En annons i tidningen kostar pengar. Jag kan tex via Facebook och  Instagram gratis få ut färsk info med omdelbar verkan. Kan puffa för en tillställning i sista stund, kan få in vackra lockande bilder. Och kan skriva text. Det tänkte jag på idag när jag satt i radiostudion. Att få ut ett kontonummer genom att läsa upp det - nej det tror jag inte på. Man måste alltså via webben om man nu inte är riktigt ivrig att få tag i det. Har skrivit i samma ärende till Vasabladet - som just skrev att de inte lägger in kontonummer - man måste gå via webben för att få det.
Så när det gäller info är nog nymedia att satsa på.
Men vi ska vara medvetna om att många aldrig använder internet. Och de klarar sej bra så länge gammelmedia fungerar så bra som idag. De är vana att kolla föreningsspalten, kyrkliga annonser, sparar infoskrifter som kommer med posten och sitter säkert med penna och papper när tex Efterlysninger kommer på radio.
Och vi som använder nymedia - vi ser till att slå på aviseringar, meddela att vi deltar i ett "event", kollar på webben om vi har glömt.
Jag kan tänka mej att de som faller mellan är de som tar litet av båda - glömmer bort att kolla och lägga på minne det som står i tidningen - har vant sej vid att det kommer på webben som de kollar - ibland. Och då upplever att de inte får den service de tycker de borde få.
Jag rekommenderar att fler och fler aktivt anlitar nymedia - och använder gammelmedia till annat än direkt information. Länge leve radion, tv:n och papperstidningen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar