lördag 27 maj 2017

En annorlunda konsert

Vi har körfestival med allt vad det innebär. Konserter, nonstopuppträdanden, ett myller av folk. Jag har tagit del av en del och ännu idag och imorron kommer jag att få höra ljuva toner.
En konsert kommer troligen att framstå som den jag bäst minns efter dagarna. En "Kör på besök" på äldreboendet Carl och Carolina. Egentligen mera allsång än körframträdanden. En kör från Kalix.
Festsalen, Otto Finniläsalen, fanns under takåsarna på fjärde (!) våningen i den gamla byggnaden.
Det som slog mej var hur många av de boende som satt i rullstol. De var i absolut majoritet. Många verkade leva i sin egen värld men jag kan tänka mej att musiken ändå nådde dem. Det fanns nog också sådana som sjöng med och som förmodligen kunde texterna på de gamla sånggodingarna.
För de unga vårdarna var sångerna tydligen helt främmande - de verkade inte kunna sjunga med alls.
Ibland behövdes en lugnande hand, ibland såg man en anhörig smeka sin käras huvud. Det ljuvligaste var i alla fall när vi slutade Rosa på bal med - Rosa jag äälskar dig! och en man steg upp och la sina händer på hustruns kinder. Kärlek. Det var mycket som hände under den konserten. Fint initiativ. Efteråt blev det eftermiddagskaffe i samma festsal.




1 kommentar:

  1. Tack Sippan! Det var roligt att flera hittade hit till konserten som var öppen för alla. Tror att taket lyfte lite grann i någon sång. För många minnessjuka är sång och musik en kanal till minnen, känslor och upplevelser. Vi får visst ordna en vis-kväll med de yngre vårdarna..��

    SvaraRadera