tisdag 11 april 2017

Mer än en arbetsdag

Satt i år igen i valnämnd. En intressant och trevlig uppgift men nog är det en ansträngande dag!
Man börjar i ottan och är på plats hela tiden röstningen pågår - med matpaus(er). Ett enkelt arbete men man ska nog hela tiden vara alert. Tack och lov för datorregistreringen av de röstande - det går så enkelt. Speciellt om man har tillgång till streck-koder på id-bevisen.
Och människorna är glada och trevliga. Vi fick faktiskt också beröm för att vi var så glada.
Några mindre glada personer mötte vi - någon som var på fel röstningsställe - jag har ju flyttat för länge sedan, någon som kände sej kränkt när den inte fick rösta genom att legitimera sej med sitt valkort - eikö minuun luoteta? Det kändes inte så bra.
Men annars var det god och glad stämning. Och datorerna fungerade. Kändes litet kusligt när det inmatade resultatet for iväg så där bara och man tömde datorerna och stängde ner.
Men sen - när man redan hade varit igång typ 12 timmar - då skulle man börja räkna röster. Det är nog ganska obarmhärtigt kan man tycka - men det är väl nog det enda raka. De som är inne i systemet fortsätter - med hjälp av reserver.
Också det ett noggrant jobb. Och när det inte alla gånger går som på Strömsö ska det tänkas. Hela tiden ska det tänkas. Och bokföras och skrivas in rätt uppgifter. Det tog dessutom ovanligt länge för oss den här gången. Gällde att inte bli stressad.
Måste nog säja att jag var slut när jag kom hem. Så slut att jag inte fick sömn. Vad jag än testade med. Kändes av igår ännu. En orsak till det är nog att jag kom hem till ett tomt hem med min trötta skalle. Som så skulle ha behövt få tömmas. Tillsammans med nån som bara skulle ha lyssnat. Litet debriefing skulle ha varit på sin plats. Så - det var nog mer än en arbetsdag. Tog två dagar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar