tisdag 28 mars 2017

Rörmokare wannabe

Var det nu nödvändigt att påskstäda köksavloppet? Jo det var det. Det har luktat på ett sätt som både gårdskarlen och jag tyckte var onaturligt för ett köksavlopp.
En bidragande orsak är en klantig rörkoppling. En lång vågrät väg före stanklåset. Gissa om det lagras stinkmaterial där.
Vet av erfarenhet att det är ganska lätt att skruva loss avloppsrör men inte lika lätt att skruva fast så det blir tätt.
Men jag körde igång och frossade i gegga som jag fick ut ur rören. Så skruva tillbaka. Hur såg det ut? Ibland hade jag för få stumpar och ibland för många.
Efter en lång svettig stund var alla delar på plats. Anade redan en blotta - och visst - där läckte det.
Nu har jag gett upp och inväntar gårdskarlen imorron bitti. Kunde själv -nästan.
Nu kanske det är luktfritt en månad eller så. Och sen borde man igen... OM de här ångtvättarna håller vad de lovar i TV-Shop-reklamen - att putsa avloppsrör med ångan - då borde jag nästan köpa en bara för den sakens skull. Det här rördelspusslet vill man nog inte lägga allt för ofta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar