onsdag 1 februari 2017

Hålla i ansvaret

Jag skrev tidigare ett inlägg om teflontyper och tänker fortsätta litet på den tråden. Det kommer att bli ett ganska diffust inlägg för att ingen ska känna sej utpekad. Det är inte meningen utan snarare tvärtom - att lyfta fram en person. Vänta så får ni se.
Jag har så många omkring mej som är så passiva och slöa. Slöa att svara på mail, slöa att ta ställning och uttrycka sin åsikt. I organisationer, föreningar och andra sammanhang. Personer som har tagit på sej ett ansvar - antingen som avlönade eller frivilliga. Personer som jag upplever att de inte håller i det ansvaret. Som inte vågar sticka ut hakan och föra fram sin åsikt - eller sin näsa och snusa efter det som är i tiden. De bara tiger. Bekvämast så.
De andra finns också. De som vågar göra sej obekväma, de som tar tag i de stora sakerna men fördenskull inte glömmer de små. De som man kan vända sej till för att få råd. De som svarar på mail. De som reagerar. De som är trofasta och sega när det gäller att föra fram ett ärende tills det är där det ska vara. De som känner av ett outrättat ärende som en sten i skon.
Tänkte på det här nu i kommunalvalstider. Vi kommer att ha en massa kandidater som lovar guld och gröna skogar. Kommer de att hålla vad de lovat eller blir de teflongubbar och teflongummor som tar itu med saker när det passar dem.
Känner du en kandidat som du vet är samvetsgrann och är beredd att hålla i det ansvar hen har fått - rösta på den! Det är superviktiga egenskaper.
Jag tror att Thomas Öhman är en sådan kandidat och därför blir han troligen den jag röstar på.
Sisådär - så blev det valpropaganda av min klagolåt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar