tisdag 21 februari 2017

Fonecta

Inför det här året kom den sista papperstelefonkatalogen. Tog inte hem någon. Använder inte. Behöver sällan telefonnummer. Och behöver jag så tar jag företagsnummer direkt från nätet och privata från Fonecta. Som väl för övrigt har gjort pappperskatalogen en tid nu - efter Vasa läns telefon. Själv har jag inte funnits i papperskatalogen sen jag lämnade bort min fasta telefon. Detta trots att jag nog finns i Fonectas databas - sökbar.
Och då raskt över till meningen med inlägget - skaffa Fonecta om ni inte redan har gjort det. App till telefoner (faktiskt också till Windows Phone). Ipaden kan man tydligen lura och få den att tro att den är telefon. Men i övrigt - plattor och telefoner - Fonecta i nätversion kan tas ner.
Användningen är gratis - att ta ner den kostar en minisumma- typ 20 cent. Verkar dock som kravet skulle vara att man har mobiltelefon.Sen är det bara att tuta och köra. Söka på namn eller nummer, få adress och ruttanvisningar på kuppen. Spara allt i telefonboken.
Och en fantastisk grej som ju inte fanns i papperskatalogen - Fonecta kan berätta vem en främmande uppringare är - om inte numret är hemligt förstås.
Men håll - en fråga - varifrån kommer adressen? Har bekanta om har flyttat för länge sedan och har gammal adress i Fonecta. Tycks inte vara kopplat till flyttanmälan. Måste kanske gå via teleoperatören. Och kanske jag skulle kunna uppdatera via Minun Sonera om jag skulle behöva ändra. Plats för bättring där. Fast kanske det var så här med gamla papperskatalogen också fast jag inte minns.
Och sen en sak - gör inte era telefonnummer hemliga om ni inte har nån orsak - så bra att de är sökbara i Fonecta som ju kommer att vara vår enda färska telefonkatalog redan nästa år.
Komplettering: Har erfarit två saker. Adresser ändras tydligen i Fonecta med fördröjning- om det nu har ändrats automatiskt.. Eller så har personerna i fråga gått via sin operatör och ändrat. Och -vill man göra det själv kan man också göra det på Fonecta.fi. OCH - man kan också lägga in e-postadress.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar