onsdag 4 januari 2017

Nyupptäckt - bastun

För mej har bastun varit ett rum för umgänge och avslappnade diskussioner. Det har betytt att min lägenhetsbastu en längre tid stått oanvänd.
Men - det senaste året har det skett en förändring. Jag har upptäckt att jag gott kan basta ensam. Och på de mest märkliga tider. Tex midsommaraftonens morgon. En vanlig tisdag kväll.
Igår när jag kom hem var jag trött och hade huvudvärk. Satsade på bastu och det var just precis det som fattades mej. Vilken terapibastu. Mjukt ljus av flytljuset i sitt lerkärl, vinlådepåsen som kudde, den torra värmen som sved litet i skinnet, fräset när vattnet  träffade stenarna. Tid att fundera. Ta paus på den iskalla balkonen. Lägga sej i hettan på nytt. Men just då - just efter den dagen - skulle det ha suttit med nån att fundera med.
Men underbart var det och huvudvärken försvann.
Bastun är nog nåt att satsa på. Nya bastustenar borde skaffas. Och mera utrymme så jag inte skulle behöva lyfta ut dammsugaren varje gång. Och påsarna på väg till loppis. Och plastinsamlingsbyttan. Och toapapperslagret.
Men som sagt - också halvbra kan vara bra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar