fredag 4 november 2016

Rör inte de dödas dag!

Alla helgons dag - de dödas dag i min hemtrakt - är en dag som berör oss alla vill jag mena. Vi har alla någon när och kär som inte finns bland oss mera. Och oberoende hur vi tror är det här något som kommer oss nära. Därför är det viktigt att en dag är speciellt vigd för att hedra och helga de döda. Alla helgons dag. Vi får tända ljus på begravningsplatserna - uppleva gemenskap - och vara med i kyrkorna där det tänds ljus för alla som avlidit sedan föregående års Allhelgonadag. Jag upplever det som en värdig dag vid en lämplig tidpunkt. Den lugna mörka hösten - en tröst i vår sorg. En sorg som så småningom blir till saknad och vemod. Som får lyftas fram under de dödas dag.
Krocken med Halloween har jag länge upplevt som störande. Inte när det handlar om att tända höstmysljus i vackra pumpor - nej. Det är ju på nåt sätt en skördefest. Men nog när det handlar om att på något sätt leka med döden och onda andar. Inte för att jag tror på onda andar men för att det på något sätt är så fult att dra in sånt i det stora, viktiga som berör oss alla - saknad och minnen och tankar på avlidan nära och kära. Temat är på nåt sätt så farligt nära och ändå så otroligt olika. Snälla - fira Halloween en annan helg. Så som många faktiskt gjorde i år när föregående helg var närmare "riktiga" Halloween än den kommande.
Den nya störningen är det faktum att många butiker är öppna imorgon - på de dödas dag. Ska det verkligen vara nödvändigt? Såg att min egen market i stan håller öppet. Har ett minne av att det inte var så ifjol. Minns åtminstone att jag inför nån helg tackade dem för att de respekterade helgen med att hålla stängt. Hade hoppas detta år också men icke. Tyvärr.



1 kommentar:

  1. Håller fullkomligt med dig.Och helgdag är helgdag så affärsvärlden borde iaktta det också. Så giriga behöver de faktiskt inte vara att de har öppet då.

    SvaraRadera