söndag 23 oktober 2016

Om kön

Det här med kön har varit väldigt på tapeten nu. Först det här med hur kyrkan ska ställa sej till det faktum att Finland om ca ett halvt år har en lag om könsneutrala äktenskap. Biskopsmötet, biskop Björn, stiftsfullmäktige i Helsingfors och det där ni minns. Men det är så stort så det måste bli ett eget inlägg nån gång.
Och så kom Utbildningsstyrelsens guide om jämställdhetsarbete i skolan. En guide som egentligen kom ut i fjol redan men som fick synlighet för att media vinklade så lustigt. "Från och med nästa år ska lärarna inte prata om pojkar och flickor i skolorna. Alla elever oavsett kön ska benämnas med namn, föreslår Utbildningsstyrelsen." Det skriver Helsingin Sanomat den 18.10. Det var vad de hade plockat ur den digra guiden. Och det flödade förstås ut i sociala medier runt om i landet. Det hjälpte inte att det slätades över senare. Sagt var sagt. Jag kastade själv också ut den braskande rubriken och fick en hel del kommentarer. Man kan ju fundera om man borde låta bli såna här gånger. Men nej - egentligen inte. Det som skrivs i seriös press ska vi kunna lita på. Vi vanliga människor (jag är ju inte skolproffs som ska använda guiden numera) ska inte behöva gå till källan. Fy på sej pressen! Skärpning. Sen kan jag ju också tycka att det var bra att utbildningsstyrelsens guide lyftes fram. För mej åtminstone har den fram till det här varit en doldis. Och jag tyckte den var bra och ambitös.
I den här svängen råkade jag se en annons om en bärbar dator för damer. Märkte är Fujitsu. Stilig design som skapats i samarbete med smyckefirman Agata. Men också programutbudet riktar sej till kvinnor - den har bl.a. "leikekirja-,päiväkirja- ja horoskooppiohjemia". Sic! Säljs endast i Japan. Mina tankar går osökt till ett blogginlägg som jag skrev ifjol. 
Ja och som kronan på verket gick jag in och kommenterade en hen-tråd fast jag vet att det är lönlöst.
Som sagt - det är mycket nu med det här med kön.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar