torsdag 6 oktober 2016

Memory lane

Körde igår till Korsnäs. För att tala till pensionärer. Och vägen var så bekant med alla trevliga namn. Och minnena tog inte slut fast jag passerade Petalax-avtaget - där jag svängde in under 16 läsår för att fara till gymnasiet. Nej - det var bekant efter avtaget också. Tack vare det kloka gymnasiet som företog kommunrundor nån av de sista dagarna på läsåret. Då fick vi bekanta oss med alla kommundelar. Jättebra. Kände mej som Lasse Eriksson må ha känt sej när han kände att han skulle skriva sin visa med ortnamn. Öjna, Majuri, Gåluri, Veivitche... You name it.
Föreläsningen då - min favorit - Bli vän med internet, bli vän på Facebook. En stor sal fylld med människor. Med olika databakgrund och erfarenheter förstås. Skulle jag ha vetat HUR olika skulle jag kanske ha vinklat det litet annorlunda. Där satt boende från åldringshem - såna som kanske inte betalar räkningar själva. Eller så gör de. Och dessutom - där satt också personal från Hemmen. Personal som efteråt kom och berättade att de har köpt ett par surfplatttor som används för de boende. Man tar bilder, man spelar spel, man löser korsord. Och planerar att de boende ska börja använda Skype. Heja de anställda! Kanske de fick se sin verksamhet bekräftad. Och de äldre kunde få en koppling mellan det jag sa och det de upplever. Så kanske det var ok.
Ok tror jag det var för de andra seniorerna - många nickade och kände igen. Många använder datorer eller plattor. Hoppas nån fick en idé.
Tiden blev för knapp - jag hade på nåt sätt missförstått. Trodde jag var en 2-timmars del av ett heldagsprogram men jag var en en del av ett 2-timmarsprogram. Där skulle rymmas kommundirektör, asylsökande som bjöd på dans, allsång, orkestermusik och präst dessutom. Men det gick bra att flexa. Trots att Facebook blev litet stympat. Trots att tiden förlängdes.
Det härligaste var att folk pratade. Också med mej. Och ett par mammor kom med hälsningar från sönerna som hade varit mina elever när det  begav sej. Underbart!
Tänker nu med glädje på dagen och stämningen i församlingshemmet i Korsnäs - en eftermiddag under De gamlas vecka. Tack kommun och församling!


Fick som tack en mugg med Korsnäströja på bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar