onsdag 19 oktober 2016

Grönväxter

Ett avsnitt av Strömsö behandlade grönväxter som inredningselement. Bra. Men deras filosofi gillade jag inte. Byt ut växterna efter ett tag - köp nya. Nejnej. Passar inte in i Strömsös ekotänk. Och inte heller i mitt tänk där växt betyder nåt som sköts om tills den av nån anledning dör. Och ofta räddas ett skott då och blir till ny växt. Växt förökas så det blir många växter av en. Växter ges bort. Växter har anor. Har min mammas kinaros- stor och präktig. Tycker den alltid har funnits i mitt liv. Har mosters porslinsblomma och dess barn. Den blomman är nog äldre än jag. Har barn till B:s mammas julkaktus. När vi tömde mosters rum på Hemmet stod där två misskötta växter som var på väg till sopis. Jag kunde inte se att levande växter skulle kastas. Tog hem dem och de lever och har hälsan. Tror inte jag nånsin har köpt en grönväxt. Men jag beter mej nog inte som tanterna i min barndom. De påstod att blomskott ska stjälas för att de ska bli till nåt. Och de gjorde det också - knipsade bitar av krukväxter där de rörde sej.
Jag sköter mina växter med att vattna en gång per vecka och byta mull då och då.
Jag gillar mina grönväxter som pryder, är insynsskydd och renar min luft.


Apostlaliljor som växer i kors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar