måndag 5 september 2016

Offentligt

Blev något förvånad igår morse när jag fann att en stor del av ledaren i Vasabladet var en analys av mitt blogginlägg om kyrkoherdevalet. Hur då - ingen har kontaktat mej.
Men jag tänkte snabbt i riktiga banor - det jag publicerar via min blogg är förstås offentligt material. Och då kände jag mej hedrad över att figurera i ledaren - med namn och åsikter. En annan sak är ju sedan att jag tyckte jag skulle ha uttryckt vissa saker annorlunda för att riktigt ha tumme på det som blogginlägget sa. Men det var en bra ledare.
Spann vidare på temat nätet - blogg - offentlighet - synlighet. Och tänkte bort från min egen blogg och mitt eget budskap.
Nog är det ju ganska fantastiskt hur man idag kan få sin åsikt synliggjord. Utan att skriva insändare eller spalter i tidningar. Och hur man i princip kan få ett budskap att sprida sej som en löpeld. Det finns förstås en fara i det också men helt klart en styrka. Och man hoppas ju att det ständigt alerta nätet också klarar av censurera och stoppa. Om tex nån ny Hitler-wannabe skulle försöka sprida sina irrläror.
Men - tillbaka till verkligheten och det faktum att det som jag skriver i min privata lilla blogg kan lyftas upp i det allmänna - upp i ljuset. Vilken styrka! Men också - vilket ansvar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar