fredag 1 juli 2016

Rutinerad eller minnessvag

Känner så ofta att jag måste dubbelkolla eller ibland tom trippelkolla. Små saker som jag har gjort. Häromdan måste jag kolla om jag hade skickat ett mail till rätt person. Varför skulle jag inte det? När jag skrev i akt och mening att skicka till en viss person. Vem har jag talat med om en viss sak igår? Jag har ju träffat så många. På nåt sätt har jag svårt att återkalla en situation som jag har varit med om. Beror det på att jag 1) har problem med minnet 2) har så många saker på gång 3) har gjort saker så många gånger förut att de har blivit rutin och inte tänker på vad jag har gjort. Jag vill tro på det sistnämnda. Men det betyder att jag borde stanna upp vid sånt som jag tror ska leda till funderingar - stanna upp när jag kollar plattan, stänger dörren, skickar det där viktiga mailet, läser den där viktiga notisen. Notera aktivt att jag har gjort det. Koppla det till något annat. Så att det inte fastnar i rutinmassan som man inte når efteråt. Inget är rutin - allt bör noteras.
Ännu kan jag fundera på om jag la skattedeklarationen i postlådan. Jag har inget fysiskt minne av att luckan skramlade. Klart att jag gjorde det säjer förnuftet - jag minns att jag hade det i handen när jag gick från gården. Tidigare skulle jag inte ha funderat så här men nu gör jag det. Får väl lära mej att leva med det och lära mej att stanna upp ibland. Minneslappar har jag skrivit så länge jag kan minnas.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar