söndag 31 juli 2016

Bärtider

Det är gyllene tider för bärplockare nu. Fb översvämmas av berättelser om det ena och det andra som plockats och frusits in.
Själv hör jag nog till entusiasterna så länge jag får vistas på egen tomt eller i dess omedelbara närhet. Inga hjortronfärder ut i ödeskogar för mej.
Dessutom vill jag gärna skörda så att det inte blir betungande och att allt inte kommer på en gång. Så tycker jag det är nu. Jordgubbarna börjar ta slut. Idag plockade jag bort alla röda vinbär och en hel del hallon. Och vilken mängd hallon det finns! Speciellt vildhallon. Rena och fina och stora. Och de kommer att komma ett bra tag framöver. (Vart tog förresten den s.k. hallonmasken vägen?).
De svarta vinbären och havtornsbären är inte mogna ännu - men snart.
Lämpliga portioner. Sen ska man ju veta att det tar tid att ta hand om skörden när man kommer hem. Kokar inte sylt över huvud taget. Mixar det mesta och fryser in. Nu bara litet röda att rensa. Och frysen i köket börjar vara full. Får snart starta den lilla balkongfrysen.
Jag känner mej så nöjd. Så härligt med goda bär under vintern. Speciellt de svarta vinbären är viktiga för mej. Det ser dessutom bra ut - många buskar ed mycket bär. Och tänk - ifjol knappt ett bär. Var redan beredd att ta bort alla gamla. Och skaffade för säkerhets skull tre nya. Men de tog tydligen bara paus, de gamla. Gott så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar