söndag 12 juni 2016

Mera lukter

Jag skrev för ett tag sedan om mitt terpentinmissöde. När jag trodde att jag hade förstört mitt hem för alltid med att ha ut terpentin på köksbänken och in i skarven till diskhon. Lycklig kan jag konstatera att det inte alls luktar ute i lägenheten mer och i skåpet som drabbades luktade det väldigt litet. Blandas dessutom med Kanakakka som jag använder som gödsel nu.
Ordningen är återställd och jag går med välbehag från rum till rum och känner dofterna - sovrummets rena utetorkade sängkläder, badrummets svaga doft av dofter -typ Barnängens barntvål, vardagsrummet, köket - allt doftar jag. Precis som det ska. Och förstås balkongen - som ska dofta petunior i princip. Verkar vara litet joskus där. Och sen förstås - frisk uteluft från vädringsfönstret.
Och när ordningen i stan är återställd så ställer jag till det på torpet. I mitt ivriga spring upp och ner för trappan lyckas jag trampa på (!) en bilvaxflaska så den går sönder! Ut rinner en starkt luktande vätska som söker sej in under trappan och in mot kantoret. Vidrig lukt! Färd till Ekobilen med stinkande rester och trasa. Men lukten känns i bilen och i huset. Förstört? Nej tack och lov -inte heller i det här fallet. Lukten verkar ha avdunstat och den gamla trygga gammalt-huslukten dominerar igen i kantoret. Tänk att den förhatliga lukten känns bra för en gångs skull.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar