fredag 8 april 2016

På Academill

Igårkväll var jag på föreläsning på Academill. Vasabladet bjöd tillsammans med ÅA. Nästan så att jag alltid går när ÅA bjuder. Nästan i princip. För att jag tycker att de borde bjuda allmänheten mera. De är för osynliga. När det kommer en gästföreläsare - bjud in med annons. När det hålls en disputation - bjud in allmänheten. Åbo Akademi - och de andra högskolorna i stan behöver synlighet och allmänheten kan ha intresse av att veta vad de gör.
Blev så glad ett år när jag blev inbjuden till en ingenjörsarbetspresentation. Special - det var en handledare som bjöd in mej till en fd studerandes presentation. Kunde tyvärr inte gå.
Tänk så mycket intressant vi kunde få höra om vi skulle veta.
Ja - Academillföreläsningen då. Eller föreläsningarna eftersom det här var nummer två. Den första gästen för nån månad sedan var Tove Janssons brorsdotter - en karismatisk dam som gjorde kvällen njutbar. Igår var det Göran Rosenberg som var gästen. Han talade på temat "Hem och hemlöshet i Europa". Egentligen om dagens flykting med avstamp i faderns nystart i Sverige. Fadern som upplevt förintelsen och kom till Sverige med helt nollställt tidigare liv. Mycket intressant föredrag som nog gav mersmak. Borde läsa hans böcker. Sedan blev rundabordsdiskussionen på scenen inte lika trevlig och sprittande som den efter Janssonföredraget. Denna gång - säjer jag - var det alldeles för många akademiker som ville säja alldeles för mycket. Bra saker - men för mycket.
Om några veckor är jag bjuden på nytt. Del tre i föreläsningsserien.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar