fredag 22 april 2016

Berätta mera!

Ofta läser jag tidningsnotiser flera gånger för att jag inte genast uppfattar. Tex ett namn nämns och jag vet inte vad hen har med saken att göra. Läser slarvigt förstås.
Men idag hjälpte det inte att läsa många gånger - två notiser/artiklar innehöll bara inte den information jag behövde.
Korsholm vill anställa en språkpedagog. Gott så men vad är språket - ska hen utveckla modersmålet, är det finskt språkbad eller är det rent av engelska. I slutet av notisen kan man lista sej till att det är ett nytt språk. Och då handlar det troligen om det andra inhemska. Men säj det då!
Den andra grejen var artikeln om Helsingin Myllys nya havrekvarn. Ingenstans i artikeln säjs det var den finns. Det närmaste man kommer är att det säjs att det på samma tomt tidigare har funnits både en kvarn och en glassfabrik. Visste inte ens att vi hade nåt som heter Helsingin Mylly i Vasa.
Journalister borde utgå ifrån att alla läsare inte minns det som skrivits tidigare, inte läser mellan raderna och dessutom - läser snabbt. Och jo - jag vet att ni också är tvungna att skriva snabbt...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar