tisdag 1 mars 2016

Flera bud

Kom att tänka på den lilla människan i forskardjungeln idag när jag la ut en länk som lyfter fram hönsäggets förträfflighet. Nu en forskning som visar att ägg innehåller extremt mycket av en speciell typ av D-vitamin. Och av den anledningen rekommenderar Livsmedelsverket i Sverige att vi ska äta mera ägg. Kolesterolen då? Max 3 ägg per vecka då? Ingen dementerar gammal forskning när ny kommer - i all synnerhet gör inte de gamla forskarna det. Det kom visst nånting om att det inte är farligt med ägg med tanke på kolesterolen heller. Tror jag. Men får inget entydigt svar.
Och efter det är det naturligt att gå in på de olika buden angående kolsterol. Varför får inte jag ha högt kolesterol när kollegan i grannkommunen får? Dvs varför stirrar min läkare på mätresultaten och tycker att jag ska äta statiner medan läkaren i grannkommunen gör en riskanalys och konstaterar att det inte behövs statiner när de andra riskfaktorerna är så små. Och om vi för upp det på ett högre plan - forskare mot forskare. Och läkemedelsindustrin? Och som ett utskott till detta - LCHF-dieten som nog tillåter höga kolesterolvärden minsann. Och kritiken mot densamma.
I den här svängen har vi också de olika åsikterna om D-vitamintillägg. Alla är väl överens om att vi behöver extra D-vitamin speciellt under den solfattiga årstiden. Men hur mycket? En skola talar för riksrekommendationerna på 10-20 mikrogram per dag - litet beroende på ålder. En annan skola talar för en enormt mycket högre dagsdos.
Och underfunktionen i sköldkörteln. En del (och här kanske vi mera talar om läkare och framför allt patienterna själva) menar att man inte ska stirra sej blind på mätvärden och inte nöja sej med att medicinera med Tyroxin medan skolmedicinen och Valvira är på en annan linje.
Alkoholens välsignelse och förbannelse - också där avlöser forskningsrönen varandra. Ibland är det nyttigt med ett glas vin per dag och ibland är det inte.
Kokosoljan prisas i alla tonarter - och så kommer nån och säjer att fettet i alla fall är skadligt. Men denna någon blev så utbuad i en hälsogrupp på Fb att man nästan tror att man kan fortsätta med oljan. Eller var det bara de enögt frälsta som uttalade sej?
Och det här är inte allt. Men man blir virrig redan av detta.
Personligen vill jag att ägg ska vara hälsosamma, så också vinet. Jag vill kasta mina statiner. Glad över min Tyroxinbehandling. Vill veta hur det på riktigt står till med D-vitaminet. Och fortsätter gärna med kokosoljan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar