söndag 21 februari 2016

Två av tre

Sprang runt mellan mobiloperatörerna Elisa, Sonera och DNA på lördag. Bekvämt eftersom alla finns i Rewell Center. I två av tre fall fick jag betjäning på svenska. I det tredje fallet vet jag att den som inte betjänade mej talar svenska. Men se inte min tjej. Trots att hon talade perfekt engelska med kunden före. Vilket jag också påpekade för henne. Men svenska - nej det klarade hon inte av så jag fick så lov att gå över till finska. Och då undrar man var hon har varit under de obligatoriska svensklektionerna - i grundskolan och i den utbildning hon gått efter läroplikten.
Men - samtidigt som jag skriver det vet jag att många, måna av mina egna svenskspråkiga studerande skulle vara lika hjälplösa på finska. Fast jag vet att de har fått en massa finska under sin skoltid. Konstigt att vi inte lyckas med det andra inhemska - för så är det ju nog. Må ju här tilläggas att många klarar sej väldigt bra på det andra inhemska. Om jag minns rätt var det också i lördags så att de två av de tre som talade svenska med mej hade finska som modersmål.
En skillnad mellan de svenska och de finska ungdomarna är att de svenska nog inte får jobb i servicebranschen om de inte talar finska. Vilket de finska får. Synd. Alla borde kräva tvåspråkighet inom servicesektorn.
Mitt närloppis anställer. En lapp i fönstret lockar till jobb. Finska - svenska - engelska. Bravo loppis och lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar