onsdag 10 februari 2016

Blott en dag

"Att leva lyckligt i alla sina dagar kan man bara göra från dag till dag." Margaret Bonnano, amerikansk författare, född 1950. Tänkespråket i dagens Vbl.
Nu tror jag ju inte på total lycka - tror inte ens att vi skulle uthärda det. Men ändå var tänkespråket på nåt sätt i linje med det som rört sej i mitt huvud.
Det började med att jag stod i tvättstugedörren och tänkte på hur fint det  var i höstas att sitta i stolen just bredvid dörren - i skugga av balkongtaket, mattrasklippning, kaffe, umgänge med grannar. Och jag längtade där jag stod. Längtade till de små lyckostunder jag upplevde då. Men hur kan jag veta att de stunderna kommer igen? De stunderna var helt beroende av hur jag hade det inom mej. Tror att alla lyckostunder hänger på det. Hur nära orosfloden brusar, hur man har det med sej själv. Om man har det bra kan minsta lilla soppåstömning bli en lyckostund.
Så varför längta? Varför vänta på sommaren? På något sen? Vet inte -men kanske längtan i sej har ett egenvärde. Trots att vi inte vet om det vi längtar efter blir så som vi tror.
Säkrast är väl nog att försöka hitta guldkornen i den tid som är nu - i dagen, stunden. Att leva från dag till dag som tänkespråket säjer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar