torsdag 14 januari 2016

Tantvarning?

När jag skrev på Fb att jag har köpt en dramat var det nån som kommenterade att det är en sådan som gamla tanter brukar använda. Vill jag använda en sån som gamla tanter använder? Absolut om jag själv tycker att det är något jag har nytta av.
Kom så att filosofera över tantbegreppet i stort. Det är nog litet laddat.
Tant vill jag vara så länge det handlar om att vara som Inge Lööks tanter - fria, självgående, humoristiska och tom litet busiga.
Men tantig vill jag inte vara - åtminstone inte så som jag definierar tantig - litet trög, konservativ, ängslig. Och inte vill jag heller ha tantiga kläder. Så som jag själv definierar tantiga kläder. Vad det nu sen är. Jag vet vad som är tantvarning för mej men det lär nog inte finnas nån entydig definition.
Är alltså tant ok men inte tantig?
Såna här något virriga tankar hade jag idag när jag drog hem en välfylld dramat från stan.

Bild: Inge Löök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar