onsdag 6 januari 2016

Kusligt

Viveca Dahl, ledare i Vbl 6.1 2016


Jag har känt mej olustig ända sen jag på riktigt började ta till mej det som tycks hända i flera av våra städer. Det som Viveca Dahls ena ledare i dagens Vbl handlade om. Skärmdump som inledning av blogginlägget. Självutnämnda soldater som patrullerar på gatorna. Som lovar undsätta varje finländare i nöd. Underförstått ska väl den nöden komma av att icke-finländare hotar. Hu, säjer jag. Polisen ska övervaka ordningen - och de ska undsätta varje individ i nöd. Och det vill jag våga tro på att de gör. Vilka signaler sänder sådana här självutnämnda ut? Och hur känns det för dem som inte inkluderas i deras undsättningsverksamhet? Hur ska våra nyfinländare kunna känna sej trygga när sånt här förekommer? Det kan de förstås inte. Dessutom må ju verksamheten kännas provocerande. Tycker det verkar så kusligt att jag inte ens vill skriva ut deras Facebookgrupps namn. Det får ni läsa i Vivecas ledare. Hoppas vi inte behöver se sånt här i Vasa.
Sånt här behövs inte just nu när ekvationen för flyktingarna blir allt omöjligare att lösa. Stängda gränser, lång väntan på asylbeslut, vinterkyla. Jag blir bara så trött och vet inte vad man kan göra. Nå en sak finns - att visa respekt, vänlighet och omtanke. Och det gör man inte med ett medborgargarde på gatorna.

1 kommentar:

  1. Atmosfären på vissa håll blir allt obehagligare... :/ Tycker allt dethär har eskalerat väldigt snabbt i Finland och jag känner mig inte helt och hållet trygg med mitt vikariejobb på ett flyktingboende pga dessa tokstollar.. Flyktingarna som bor där däremot känner jag ingen som helst anledning att vara rädd för. Men inga rasister kommer avskräcka mig från att jobba med det här :)

    SvaraRadera