fredag 8 januari 2016

Ingen tv?

Min nya hyresgäst har ingen tv. Min gamla hyresgäst har ingen tv. De flesta ungdomar lär inte ha nån tv. De använder datorn. Jag själv ser praktiskt taget inget i realtid. Och använder Arenan om jag missar nåt program. Jag tar ofta radioprogram via datorn.
Inget av det här är nytt men jag kom att reflektera över framtiden. Kommer man att utveckla tv-apparater av den klassiska sorten om de inte går åt. Eller blir det datorer eller vad man nu ska kalla det kopplade till storskärm? Hur går det med programutbudet? Om man inte ser program i realtid - då kan de packas nån annanstans och man väljer vad man vill se.
Tänk för ett tag sedan när man kände att man ville se ett visst program för att kunna diskutera med andra som sett samma sak samtidigt. Nå - det förekommer ju nog ännu.
Och nog var det för väl att vi fick en mediaskatt. Det kunde ha blivit magert med licenspengar om det gamla systemet skulle ha fortsatt.
Själv har jag tv och kommer förmodligen att ha ett bra tag till. Och det absolut viktigaste är att jag har ett lagringsmedium kopplat till den så att jag kan spela in - för att kunna välja när jag ser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar