fredag 4 december 2015

Terminsrapport

Det kan passa bra med en rapport från den första terminen som pensionär nu. Nu därför att jag ska till skolan på självständighetsfest och studentdimission idag.
När jag tänker bakåt verkar det väldigt länge sen jag njöt av den varma hösten och satt på gården i stan och klippte mattrasor. Något euforisk över att jag fick vara ledig - dag efter dag. Bokade in frivilligjobb via Folkhälsan, hann gå på föreläsningar, gick på stavgång och kör. Egen förmiddagspromenad de vardagar som var utan annan idrottsaktivitet.
Sen kom det mera - både mera program och sånt som tog energi. Och det blev nog troligen så att det blev litet väl mycket som var bokat/fyllde tankarna. Det var sådant jag inte själv valde. Men programmet som kom till var superviktigt och har faktiskt gett mycket. Och det som fyllde tankarna är bara sånt som sker i livet.
Summa summarum har det varit en intensiv höst. Men den har känts tillräckligt ledig eftersom jag har lyckats med projektet fredad fredag nästan till 100 procent.
Och som fortsättning på den fredade - sköna helgrutiner. Det som jag litet funderade över - kommer vardag och helg flyta ihop - det blev inte verklighet. Jag känner av helgen lika intensivt som när jag jobbade.
Och jag har inte haft några jobbabstinenssymptom. Jag märker inte längre när klockan är 15 och skolan slutar. Kan sakna vissa moment i det sociala men det har kommit så mycket nytt att det inte är nåt jag tänker på.
Skönt med lugna morgnar - inga aktiviteter för pensionärer tycks börja tidigt. Om man nu inte ställer till det själv.
Nöjd med min tillvaro - men ska kanske freda fler dagar - åtminstone då och då - i framtiden. Jag ska ju pyssla också. Och gå ut och äta lunch. Och träffa ännu mer folk. Men aktiviteterna utanför hemmet - tex frivilligjobbet via Folkhälsan - är superviktiga och ger mycket.
Dessutom har jag just nu det som jag alltid har längtat efter - tid att ta in julen i mitt liv redan i adventstid.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar