måndag 7 december 2015

Lärargåvor

Såg ett inslag ikväll i MTV:s nyhetsutsändning. Som handlade om hur det blir allt vanligare att ge gåvor åt lärare. Man intervjuade en mamma med flera barn och en mängd lärare att ge åt. Hon talade om ett maxtak på 20 e. Nu förstod man inte om hon menade per barn och lärare eller totalt. En försäljare på Marimekko som prisade modellen med att ge presentkort istället för gåvor.
Och lärarna då? Från ett dagis. Nu skulle de ha haft tidernas chans att i ett nyhetsinslag på bästa sändningstid få sagt att otyget med lärarpresenter jul och vår borde få ett slut. Men icke. Istället räknar de upp vilka presenter som är trevligast att få. "Joulukuusenkoristeet, kynttilät, jotain syötävää tai juotavaa, posliinia..." För all del också egenhändigt gjorda saker.
Men hallå - hur kan man elda under en dylik tradition. Och hur vill man ha prylar av ett helt gäng barn? Prylar som oftast inte är till nån nytta. Var är miljötänket? Och framför allt - var är jämlikhetstänket? Hur ska en ensamstående förälder med många barn kunna leva upp till sånt här? Och hur känns det för det barn som inte har fått pengar hemifrån för att köpa nåt? Fy bubblan säjer jag. Nu körde ni nog fel,bästa kolleger. Antar att det här med personliga presenter mest gäller dagisar och lågstadier. Men för all del - nog samlas det ihop pengar i klass till andra lärare också. Förhoppningsvis inte så stora summor per elev får man hoppas.
Hur tänker ni - föräldrar och lärare och skolelever?



1 kommentar:

  1. På sätt och vis förstår jag ditt tankesätt, men som blivande och ny lärare tycker jag att det kan vara riktigt trevligt med en symbolisk gåva i slutet av terminen, lite som ett tack för all tid som man har satt ner. Sen när det kommer till VILKEN typ av gåva det är så anser jag inte att det behöver vara något som det sätts ner massivt med pengar på. Jag vore lika glad över en muminmugg, som över teckningar barnen gjort. ...Sen när jag har jobbat i 20 år som lärare har jag kanske en annan syn på saken ;) Men detta var bara min synvinkel!

    SvaraRadera