lördag 10 oktober 2015

Samtal värt nästan 2000

Ska tydligen få ut något på min hemförsäkring. För första gången i mitt liv.
Det var så här. En morgon kände jag att nåt hänt med mitt balkongfönster. Det rörde sej på ett nytt sätt. Visade sej att fästet som löper i övre skenan hade gått av. Troligen materialtrötthet för samma sak hade hänt hos grannen. Som redan hade beställt nytt glas. Tänkte att jag får reservdel från deras fönster och var med när Lumonkillen installerade.Och konstaterade att det nog inte går att reparera. Ja övertog grannens gamla fönster och fick dem till torpet där de nu väntar på kompisar. Ska bli ett lusthus är det tänkt.
Och själv tog jag mej en funderare rörande mitt eget fönster. Och fick en idé. Hemförsäkringen. Var hos Pohjolas representant och diskuterade. Hon sa ja men kontaktade Helsingfors som ringde upp och bekräftade. Jess. Det var ett samtal värt nästan 2000 euro. Beskedet finns nu i min nätbank och när räkningen kommer scannar jag den och lägger in den och får pengarna. Modernt värre. Har ett år på mej men tror nog det blir aktuellt i höst. Förstod på disponenten att jag är ansvarig om fönstret faller ut och skadar någon.
Det bästa med allt är att jag nu får fönster som är mycket bekvämare att tvätta än de gamla. Plus att det inte just kostar mej nåt att få dem utbytta. Tack och lov att jag tänkte på försäkringen!
Och ja - dessutom kommer det en sats glas till till lusthusbygget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar