söndag 25 oktober 2015

Politik och partier

Politik är intressant. Och politiska är vi alla. Partipolitik kan jag också tycka verkar intressant. Svenska socialdemokrater håller kongress i Jakobstad. Svenska kvinnoförbundet - där tror jag att jag skulle känna gemenskap.
Men det är bara det - jag hittar inte ett parti som jag upplever att jag helt skulle passa in i. Så har det alltid varit och det har väl blivit bara starkare med åren.
Oftast röstar jag på SFP - Svenska folkpartiet. Huvudorsaken är språket. Och den breda liberala grundsynen. Men på något sätt finns det i partiet en närhet till storkapitalet som jag inte kan känna mej hemma i. Och så upplever jag en viss konservatism inom partiet. Och hur är det månne - finns det en störande och tärande polarisering mellan Österbotten och södra Finland?
SDP - Finlands socialdemokratiska parti - har många av mina sympatier. Ett starkt uttalat stöd för de svaga i samhället. Inte ett svenskt parti men i mycket ett parti som stöder svenskheten. Men sen - den där polariseringen arbetare och resten. Närheten till fackförbund som jag ofta upplever enögda.
De gröna - ett parti som i mycket har samma värderingar som jag. Eko, hållbar utveckling. Men då det ibland blir så fanatiskt grönt. Och smalspårigt. Oklart hur mina svenska intressen tillvaratas.
Skulle jag få tag i ett parti som innehåller allt det här skulle jag kunna tänka mej att ansluta mej. Och nu vet jag - ni som är aktiva inom de här partierna - ni kommer att känna att allt det här finns hos er. Jag vet också att det jag skrivit bara är en fingerkänsla - jag har inte läst partiprogrammen.
De andra partierna kommer inte på fråga men ett par kommentarer ändå.
Jag kan ju tycka att det inte skulle behövas ett kristligt parti - Kristdemokraterna. Tycker att människor med kristen livssyn kunde rymmas in i de andra partierna.
Och populistpartier - dem gillar jag inte. Därför sörjer jag inte över att Sannfinländarna minskar i popularitet.
Nu är det lätt att raljera och slänga omkring åsikter om partier. I verkligheten tror jag det finns goda intentioner inom alla partier. De har grundats för att man har upplevt att det finns något viktigt att värna om.
Och trots att en enskild individ är liten när ett parti fattar beslut tror jag ändå att det är klokt att lära sej att förstå varann på individnivå. Att göra som en bekant fullmäktigeordförande påstod att han gör - han bjuder hem "motståndarna" på middag.
Nu mina vänner inom partierna - nu har ni er chans att göra reklam.
Själv fortsätter jag idag med att lära mej mer om kyrkliga beslutande organ - ska på bredeningsmöte inför valet till kyrkomötet och stiftsfullmäktige.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar