onsdag 28 oktober 2015

Försäljare

Har på kort tid träffat tre försäljare i mitt eget hem. En som mätte balkongglas och två olika som mätte fönster inför husets fönsterbyte. Alla tre väldigt kunniga. Hade svar på alla mina frågor. Men den sista - gårdagens herre - var så hopplöst pratig! Märkte med mej själv att jag stängde öronen när han svävade ut för mycket i ointressanta fakta. Var han hade sålt fönster, hur många hus osv. Han hade tom fram sin räkneapparat för att räkna fram ett tal som han ville delge mej. Tack och lov hade han humor så jag kunde stoppa honom. Om det blev nån lucka mellan orden alltså. Jag lyckades tre gånger.
Men hallå - man kan sälja fönster med färre ord! Hoppas för hans egen skull att han silar snacket inför mötet med hela husets folk.
Tror att alla vi som informerar, undervisar, bloggar eller annars försöker nå folk borde tänka på att det oftast räcker med färre ord än vi tror.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar