måndag 14 september 2015

Frivillig

Frivilligarbete ska vara roligt säjer min vän K. Och min erfarenhet är att det är det.
Idag har jag frivilligarbetat för Folkhälsan  - vandrat en av de nya promenadrutterna och tänkt till med gruppen.
I torsdags fick jag med finska avdelningen av Röda korset vara med och ta emot donationer till flyktingarna.
Denna veckas torsdag står jag vid hungerdagsinsamlingsgryta på Prisma.
Om någon vecka startar Folkhälsans datastöd.
I alla de här sammanhangen har det varit lättsamt att vara med. Trevliga likasinnade människor som går in för frivilligarbetet på ett seriöst men också småmysigt sätt. Och det har gett mera än det har tagit.
Och ikväll var det dags för ytterligare ett projekt. Som jag eventuellt ska gå med i. Trots att det börjar vara på gränsen till vad jag ska åta mej. Vi får se. Var på ett startmöte på finska Röda korset. Startmöte för en Ensihuoltoryhmä. Efter en del detektivarbete kom vi till att fenomenet på svenska heter Första omsorgen. Undrar vad det heter i Sverige? Det handlar i alla fall om en grupp som rycker in/rycker ut i kriser av olika slag. Inte med första hjälpen utan allt möjligt annat upptänkligt. Tex en brand, en storolycka, flyktingmottagning. Man ska genomgå skolning - ensihuolto, Första hjälpen I och henkinen tuki. Mycket intressant - kommer att gå med och hoppas att många av dem som läser det här också vill komma med. Aina on tilaa vielä yhdelle. Och med olika språk. Hoppas Röda korsets finska och svenska avdelningar ska få ett bra samarbete kring en sådan här grupp. Intresserad? Meddela mej eller direkt till kristiina.brisk@gmail.com.
För att tala om intresse - idag kom en främmande man fram till mej på stan. Du var med vid insamlingen för flyktingar? Ja. Jag vill gärna vara med i det frivilligarbetet. Fantastiskt. Han kommer att bli kontaktad av avdelningen. Så ska slipstenen dras.
En sak till - i Vasa kan man redan imorron frivilligarbeta en stund - i efterdyningarna av den stora insamlingen i torsdags.
Så här:
 VAASA: Tervetuloa kaikki halukkaat talkoisiin Palosaaren varastolle huomenna tiistaina 14.9. klo 16-18. Järjestellään tilaa seuraavia tavarantuonteja varten ja kerätään kasaan keittiötarvikkeita, jotka vastaanottokeskus voi ottaa heti vastaan ja jaettavaksi. Uutta tavaraa ei siis tarvitse tuoda, vaan kaivetaan tarpeelliset esiin jo tuodun tavaran joukosta. Jos olet tulossa mutta et tiedä Palosaaren varaston sijaintia, niin kerro ja laitan sinulle yksityisviestiä.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar