onsdag 9 september 2015

Ett äventyr

Har en känsla att jag har skrivit om det här förr men hittar det ingenstans.
Det var när jag i min ungdom jobbade på Vasabåt. På informationen. En (säkert tjusig) man stegar fram och säjer att han har en grej som skulle passa för mej. Ok? Ja, följande dag när jag var ledig skulle han plocka upp mej på Handelsesplanaden. Ok? (Helt klart i min ungdom för jag köpte det utan att riktigt veta vart jag var på väg och varför). Hoppade in i bilen på utsatt tid och vi körde till Rantasipi eller Waskia - vad det nu hette då. Där fanns en del andra som också skulle passa för uppdraget. Vi blev bjudna på mat i ett kabinett.
Och så - uppdraget - vad var det? Jo, vi skulle bli värvade till Holiday Magic. Det troligen första pyramidförsäljningsföretag som kom till Finland. Som jag nog kände igen men absolut inte var intresserad av. Inte heller av de fruktdoftande produkterna. Så jag satte mej på tvären. Gick inte på deras bönemötesliknande taktik och var allmänt besvärlig - men saklig. Jag var så besvärlig att jag (och minns jag rätt en till av oss) fick kvarsittning - vi blev ensamma kvar för att ännu övertygas. Av det blev dock intet och så småningom kom jag mej hem. Minnet sviker mej men månne det inte var den tjusiga som körde hem mej också.
Men huhu - hur ungdomligt oförståndig fick man vara! Och hur sjukt system - detta Holiday. Nån som minns det? Stor grej. Då. På 70-talet. Nu finns det många andra företag som kör med samma princip.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar