måndag 3 augusti 2015

Stekpannan

Jag äger två gjutjärnspannor i stan. En stor och en liten. Den stora en fin inhemsk Upo. När jag i morsarvet fick en modern "non-stick"-panna slutade jag använda Upo-pannan. Det fastnade ju i den. Och så läckte den. Fett på plattan efter stekning. Men jag var inte riktigt nöjd med hur den moderna fungerade när det gällde att bryna kött. Och ännu värre - tyckte att det kom lukt när den blev het. Så kan vi ju inte ha det. Vem vet vilka hemskheter som kommer från beläggningen - speciellt som den har några år på nacken.
Googlade på gjutjärnspannor och kom till att de är eviga. Kan nog inte läcka. Och ju mer jag putsar och undersöker dess mer kommer jag till att det är en beläggning på utsidan som ger fettfläcken på plattan. Men hur få den som ny? Putsar och skrapar och gnider.
Men nu bryner jag på gammalt maner - och det fastnar i pannan. Hur ska jag få den oljig och fin? Vill använda gjutjärn. Känns sunt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar