torsdag 2 juli 2015

Slut?

på mina svarta vinbärsbuskar. Vet att jag har haft gallkvalster (och då har man väl det för evigt) men i våras såg jag typ en "bubbla" och tänkte att det inte finns mer. Riklig blomning. Igår såg jag att det på ett väldigt stort antal buskar kommer typ 10 bär. Helt renrakade klasar. Men bladen helt fina. Har hört rapporter om liknande som inte förklarats med kvalster men för säkerhets skull vill jag ha nya buskar. De svarta bären är min viktigaste C-vitaminkälla. Men för säkerhets skull måste jag utgå från kvalster som orsak så de nya ska planteras långt från de gamla. Hur ska detta ske på min steniga tomt? Får fundera. Åtminstone ska pionen flyttas. Den har aldrig blommat där den står.
Och när jag är i farten på Blomtorget ska jag kolla riktig vindruvranka till balkongen. Då får den vilda flytta till Sundom. Drar ihop sej till en planteringsdag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar