torsdag 23 juli 2015

Räta på ryggen!

Såg väldigt många kutryggiga människor igår på stan. Företrädesvis kvinnor. Jag noterar sådant sedan jag fick min osteoporosdiagnos. Det kommer antagligen att vara mitt öde - att vara kutryggig. Är väl redan på väg men motar det vilt. Sträcker på mej varje gång jag ser någon som går med kutrygg. Försöker tänka på rörelser som är bra.
Jag har svårt att tro att alla de jag såg och ser har osteoporos eller någon annan sjukdom som gör dem krokiga. Och till dem som kan räta på ryggen  säjer jag - skärp er och gå rakt! Tänk på det, dra axlarna bakåt, jumpa för att stärka kroppen. Och det här säjer jag inte enbart till de äldre för vi vet att vi som sitter vid våra datorer och plattor - vi sitter ofta så galet att vi med nödvändighet blir krokiga. Också unga flickor och gossar. Och har ni tänkt på hur mycket mer en stackars ryggrad ska bära om vi går krokigt - dvs om huvudets tyngdpunkt ligger fel.Och då är vi verkligen inne i en ond cirkel - sånt orkar inte ryggraden med.
Alltså - upp till kamp för en bra hållning - medan tid ännu är! Är tacksam för att jag fick min diagnos så jag vet vad som gäller.





1 kommentar:

  1. Det är dock svårt att alltid minnas att räta upp sig då man inte ser sig själv från sidan, man har så mycket annat att tänka på att man inte kan fundera på det precis hela tiden.. Jag tror att svaret på de som int lider av sjukdom är att styrketräna fram en ordentlig grundstyrka i kroppen, och se till att man tränar alla muskelgrupper så kroppen får en balanserad styrka. Är man oproportionerligt stark i vissa muskler kan det också leda till fel i hållningen - därför viktigt att träna både mage och rygg, framlår och baklår jämnstarka etc. Själv ordnade min hållning upp sig helt automatiskt när jag blev vältränad (behövde inte ens tänka på min hållning, för det ska ju normalstarka och balanserade muskler klara av att sköta utan att man ens ska behöva tänka på det) - de halvtafatta försök jag gjort förut med lite "hemmajumppor", stretch m.m. gjorde ingenting. Just nu tränar jag dock väldigt lite vilket har förstört hållningen för mig igen.. :( Måste försöka komma igång lite, men känns lite tråkigt och begränsande att bara träna hemifrån, är väl därför som motivationen dalat. Längtar så till gymmet!

    SvaraRadera