söndag 26 juli 2015

Pensionärstider hej, hej!

Om knappt en vecka kan jag titulera mej pensionär. Och jag kommer att använda den benämningen. Anser att pensionär är en status (eller vad heter det på svenska?) medan senior är en ålder.
Jag kommer inte att ändra mitt liv efter den 1.8. Annat än att jag kommer att stänga skolmailen och jobb-Facebookprofilen. Och förstås - inte gå till jobbet.
Jag kommer att umgås med samma människor som förr. Både pensionärer och yngre. Och jag kommer inte att glömma hur inspirerande det är att tala med ungdomar - trots att åldersskillnaden till dem kommer att bli större.
Jag känner just nu inte för att gå med i någon pensionärsgrupp. Man har försökt värva mej men jag vill vara vilde ett tag. Får se sedan.
Jag kommer aldrig att överdriva min pensionärsstatus eller skämta om löständer och rollatorer. Det är en sak jag aldrig har förstått mej på. Hjälpmedel kan vi alla behöva - oberoende av ålder.
Och trots att jag inte har något behov av att koppla mej till pensionärsgrupper inser jag att det finns ett behov av att pensionärer har grupper som bevakar deras intressen. Och i den tanktråden fick jag en snilleblixt imorse - jag ska ju förstås starta en Facebookgrupp för pensionärer! En sluten grupp.
En grupp där man kan diskutera praktiska saker som berör dem som inte har någon fackförening mera, och inte heller just nån politiker som engagerar sej.
En grupp där vi kan tipsa varann om allt guld och alla gröna skogar vi får bara vi viftar med vårt fina pensionärskort.
Frågan är bara hur jag ska definiera gruppen geografiskt. Troligen en grupp för österbottningar. På det sättet kan vi mötas  om vi vill. Kanske ett eget Kaljakellunta för pensionärer. Eller min dröm 1: flashmob i Rewell Center eller min dröm 2: carols i nåt gathörn i juletid.Och eftersom tanke och handling är ett hos kvinnan så kommer gruppen att se dagens ljus bara det här blogginlägget blir publicerat. Så håll i er mina Fb-vänner i pensionsålder - ni kommer att bli kallade!
Här en länk till gruppen. Välkommen med. Sluten grupp - öppen för alla som önskar vara med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar