onsdag 1 april 2015

Watt eller lumen - eller eventuellt Kelvin

Köpte led-lampor idag. Och hittade inte det jag sökte i produktbeskrivningen - en jämförelse med det gamla watt-talet. Typ att lampan motsvarar 60W i jämförelse med glödlampa. Och kanske med tillägget varmt ljus.
Det enda jag hittade var effektförbrukningen 6W och Lumentalet  och Kelvintalet. Är det så att det är dem man ska börja lära sej nu? Sen tyckte jag att 1000 timmars förbrukningstid verkade aningen litet. Det här var Airams storlampor. Efterkommentar. 15.000 var det nog - 1000 timmar var något annat - vet inte vad.
Jag har nog förstått att folk studerar sej halvt fördärvade för att hitta rätt led-lampa men jag tycker det gick bättre förra gången. I verkligheten var lampan jag skruvade i köksarmaturen helt bra.
Man kan ju tackla problemet som min expert i butiken - en ung tjej som höll till på lampavdelningen. Man tror på vilket tal som helst i beskrivningen. På min fråga svarade hon att den motsvarar 230 Watt - råkade få syn på spänningen 230 Volt. Suck.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar