söndag 26 april 2015

Till flydda tider

Det städas hejvilt i skolan. Gamla dammiga planscher tas ner från vinden. Lärare städar. Studerande städar. Betyder att det kastas bort saker. Och har betytt att saker har fastnat på mej.
Två vackra böcker - en psalmbok och en bibel. Tryckår typ 1888 resp. 1900. Jag behöver dem ju inte men kan ju bara inte låta dem försvinna.
Och så kom kollegan med mina kemianteckningar i mapp och häften. Något som jag gett hen när hen började hos oss. Tömde en mapp igår. Och det var nog något av Här är ditt liv. Prydliga handskrivna lösningar på uppgifter, på en massa "transparanger" och på papper. Utredningar om hur ett viss moment skulle undervisas. Prov. Skrivna först på skrivmaskin, senare på textbehandlare och till slut på dator. Kursplaneringar.




Det är ju inte bara för mej de är inaktuella. Tekniken är ju också föråldrad. Ingen oh-projektor mer, inga papperslager av material. Allt finns lagrat som filer i datorer och skall därifrån komma.
Minns då datorn kom i skolsammanhang att jag önskade att man skulle kunna scanna material för att lagra det. Typ förordningstexter och annat stort material. Inte fattade jag då att allt material skulle serveras mej i digital form från början. Också studentexamensuppgifter har vi numera tillgång till.
Och för att anknyta till början och böckerna - också bibel och psalmtexter får vi på nätet. Och det som lärs ut via de vackra planscherna googlar vi fram.
Härliga teknik - vad du har gett oss mycket! Allt var inte bättre förr. Men kanske vackrare och mer personligt. Smaksak.




1 kommentar:

  1. Så hur fasiken skall jag kommentera då försökte men den försvann i Cyberrymden

    SvaraRadera