lördag 11 april 2015

Antiklimax

Att få en ny dator för en nörd som jag är ju något av julafton. Senast jag bekom en ny stordator var 2008. Och igår hände det på nytt. Hade spetsat mej på en massa trubbel och inkörningsfunderingar men det gick nästan för enkelt. Det är ju så att jag har kört med win 8 på lilla skoldatorn och dessutom var det på nåt sätt som om de värsta apparna man brukar bjuda i nya datorer redan var borta. Så jag myste till utseendet litet och blev hastigt vän med datorn. Så vän jag nu tänker bli med win 8 - tänker ta finliret när tian kommer.
Och själva apparaten är snabb, tyst (ssd), sval. Ingen Rolls Royce men det behöver jag inte. En sak som jag hade väntat mej mera av är batteritiden. Men det är väl så med de stora skärmarna - de slukar batteri. Har gjort några inställningar nu som ska hjälpa till att förlänga tiden.
Litet nöjd var jag när jag lyckades öppna lagrade filmer (.rec) genom att byta VLC från app till "riktig". Jag har ju förstås hdmi på den här så jag kan se på stor-tv-n.
Och nog är det ju en lyx att ha en bärbar dator - den gamla satt fast i nätströmmen hela tiden. Och att ha ett tangentbord där alla tangenter fungerar. Och där skärmen fungerar och inte är en extern skärm på sidan om det hela. Nivån har stigit märkbart.
Och trots att det gick lätt finns det något smått att överlista ännu. Tex talar den finska i nåt hörn - och så vill jag få den att vakna när nån chattar med mej. Så litet kul har jag framför mej. Ja och så ska dokument och bilder överföras från den gamla.
Ursäkta - borde väl ha skrivit in en nördvarning i början.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar