torsdag 12 mars 2015

Kråkorna

Nu är det helt klart. Vi har kråkor som bygger bo i den stora tallen på gården. Nära mitt fönster. Nu kommer jag att ha naturskådespel på nära håll. Vi har nog haft kråkbon tidigare också men på nåt sätt tycker jag att det har varit paus några år. Ett antal misslyckade ruvningar, ett antal ungar som dog - vad vet jag - kanske har det påverkat.
Men som sagt nu är det full aktivitet. De är ju så lustiga kråkorna - åtminstone våra - att de inte gillar grenar som ligger på marken. Nej de sitter och sliter uppe i träna för att få färska kvistar.
Igår var det två par i trädet. Kalabalik. Och idag såg jag en kråka bygga på ett bo lågt nere i trädet. En bra bit från det jag har sett förr. Kommer vi att få beskåda ett höghusboende? Det tror jag inte - tror snarare att vi kommer att få se ett av paren ta strid för att få ha sitt revir i fred.
Härligt med naturliv utanför fönstret!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar