tisdag 17 februari 2015

Startskottet

Idag gick startskottet för mitt högst privata projekt "datakunskap åt alla". En tjuvstart för tanken är att det ska bli mitt pensionärsprojekt. Starten skedde på Sundom Uf (nära mej) där Sundompensionärerna samlades på en dagträff via Arbis. Färre än vanligt lär de ha varit. Hoppas de inte flydde ämnet utan upplevde att de redan behärskar det som det skulle handla om " Bli vän med internet - bli vän på Facebook".
Det som är idén med mitt projekt är att jag gratis ska ta vid där kurser och föreläsningar slutar. Att jag ska besvara frågor och hjälpa sådana som av någon anledning kör fast. För det är min starka övertygelse att många äldre (och yngre) skulle kunna få ut mycket av att stärka sina datakunskaper. Och rent av komma igång med datorn för första gången i sitt liv. Man klarar sig utan dator och internet men jag hoppas att man inte väljer bort det hela pga att det är tekniskt svårt, att man är senior eller att det är dyrt. För inget av det stämmer. Det finns ingen åldersgräns.
Jag är beredd att ge just den individuella handledning som jag i bekantskapskretsen har sett ett behov av. Ett praktiskt sätt att ge den handledningen är att fungera över Facebook. Jag har redan skapat ett konto för ändamålet. Där jag kan ha grupper och enskilda som i allsköns ro kan få ställa frågor. Jag kan också tänka mej att träffa folk irl. Huvudsaken är att de vågar komma igång. Och till saken hör att jag oftast upplever att jag lär mej själv något nytt när jag lär andra. Så välkomna bara, ni som känner att ni vill ha personligt stöd. Ofta behövs det så litet...
När det gäller Facebook är min dröm att få hålla några lektioner och sedan samla gänget i en grupp som fortsätter att jobba som Facebookgrupp - dela tankar och idéer och få svar på frågor.
Men det här är mera en sak för tiden som pensionär - när jag har mycket tid. Det sistnämnda skrattade de gott åt - Sundomseniorerna.

Sundom uf i grönskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar