onsdag 11 februari 2015

Näringstillskott

De som är i min ålder minns säkert (troligen med en viss vämjelse) fiskleveroljan man tvingade i oss när vi var barn. Säkert helt klokt.
När jag fick bestämma själv blev det ingen fiskleverolja. Och inte så mycket annat heller. Annat än när det sades att en stor dos C-vitaminer hjälper mot förkylning. Då hakade jag på. Har ibland funderat om jag borde skaffa något. De flesta tycks ju klämma in näringstillskott av de mest varierande slag. Från apoteket, hälsokostaffären, snabbköpet, nätet. Och de betalar en hel del för det de stärker sin kropp och sitt immunförsvar med. Borde jag också?
Blev tröstad när jag läste att det enda tillskott en frisk finländare behöver är D-vitamin - speciellt under den mörka årstiden. Och det äter jag ju! Har inte alltid gjort men efter min osteoporosdiagnos äter jag 20 mikrogram - vinter och sommar. Det övriga får jag med kosten.
Men en sak tände jag i alla fall på. Läste att vi finländare ofta har för låg halt magnesium. Och det är inte bra. Men istället för att köpa piller köpte jag pumpafrön som lära vara en hejare på att innehålla magnesium. Och så innehåller de också annat nyttigt. Goda dessutom. Lätt tillgängliga har jag dem så det är enkelt att kasta in en näve då och då. Och förstås i sallader, yoghurt och i fröknäcke.
Igår hörde jag att det har kommit nya rekommendationer om jodering. Detaljer hörde jag inte men något om att livsmedel borde innehålla mer jod - måste ju handla om färdigprodukter som av någon anledning tycks ha saltats med ojoderat salt. Och folket som äter mycket sådant har ett underskott. Tror inte jag hör till dem - äter väldigt sällan färdigmat och saltar med vanligt joderat salt. Har inte fallit för trenden med flingsalt.
Mycket med näringen och med rekommendationer som ändras. Men bra att någon kollar - illa att någon skor sej på vår osäkerhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar